Cytaty

Recenzja: „Mózg rządzi”

mozg-rzadzi-twoj-niezastapiony-narzad-b-iext52177949Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś/łaś się czy jest książka, która z jednej strony rzetelnie wprowadzi w tematykę dotyczącą mózgu, zapozna ze szczególnie ważnymi terminami i zaszczepi podstawowe intuicje dotyczące jego funkcjonowania, a jednocześnie zapewni przyjemność z lektury, to odpowiedź brzmi: tak. „Mózg rządzi” Kaji Nordengen, która niedawno ukazała się nakładem wydawnictwa Marginesy.

(więcej…)

Reklamy

Recenzja: Mózg 41 największych mitów

okładkaPo okresie „naiwnej” fascynacji odkryciami neuronauk, która towarzyszy nam co najmniej od lat 90-tych, wchodzimy powoli fazę krytyczną, w której to popularne wnioski oraz sposoby interpretacji neuronaukowych danych poddawane są ewaluacji i analizie. Christian Jarrett, autor książki zatytułowanej „Mózg 41 największych mitów”, która niedawno ukazała się nakładem wydawnictwa PWN, stawia sobie za cel sprostowanie licznych przekłamanych i uproszczonych wniosków, narosłych wokół neuronaukowych publikacji. Zadanie cokolwiek niełatwe, biorąc pod uwagę ilość książek i artykułów, jaką w ostatnich kilku dekadach napisano na ten temat.

(więcej…)

Dwie strony egzaminowania

__b_9788378654483Jak być może wiecie, wydałem pół roku temu książkę „Egzamin w perspektywie socjologicznej”, w której opisuję podstawy społecznych aspektów egzaminowania. Ponieważ nie ma w niej właściwie niczego na temat badań mózgu, obiecałem że poruszę temat egzaminów od strony neurosocjologicznej.

Napiszę o dwóch czynnikach, które mogą wpływać na to, że wynik testu nie będzie odpowiadał realnym umiejętnościom. Stres egzaminacyjny może go bowiem znacząco zmniejszyć, a obycie testowe przeciwnie – poprawić.

(więcej…)

Trzy kolory nie wiadomo czego

Dostałem jakiś czas temu od Czytelnika ciekawy materiał. Chodzi tu o pewne narzędzie, którym jak można wywnioskować z pobieżnego nawet researchu, zafascynowanych jest wielu trenerów rozwoju osobistego, i które wykładane jest nawet na studiach podyplomowych w moim mieście. Gdyby dodać do tego, że odwołuje się do badań neurobiologicznych wychodzi z tego faktycznie ciekawa mikstura.

Ponieważ obecnie moim głównym zainteresowaniem naukowym są relacje pomiędzy biologią człowieka, w tym również naturalnych predyspozycji, a środowiskiem społecznym w jakim żyje, zgłębiam wszelkie badania i koncepcje na ten temat. Structogram, bo tak nazywa się owo wspomniane narzędzie, opiera się o taką koncepcję. Dokładniejsza analiza pozwala mi odnieść się do niej jednak nader krytycznie. Myślę wręcz, że jest to bardzo dobry przykład tego jak NIE łączyć neurobiologii z praktyką, choć w tym wypadku nawet słowo „łączenie” wydaje się być nadużyciem.

(więcej…)

Jonathan H. Turner: Jak, ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu, stałem się bio-socjologiem.

Dziś naprawdę coś specjalnego. Jonathan H. Turner, jeden z najbardziej znanych amerykańskich socjologów, autor m.in. „Struktury teorii socjologicznej”, czy napisanej z Janem E. Stetsem „Socjologii emocji”, zgodził się abym przetłumaczył jego tekst, w którym opowiada on o swojej drodze do biosocjologii. Dlaczego jego zdaniem socjologowie nie powinni ignorować biologii i do czego on sam używa jej w swoich badaniach? Zapraszam do lektury.

(więcej…)

Neurony lustrzane – między faktami a hipotezami

Neurony lustrzane to ostatnio wdzięczny temat dla popularyzatorów psychologii i neurobiologii. Z prasy docierają do nas informacje o tym, iż rzekomo właśnie te specjalne struktury mają odpowiadać za naszą zdolność postrzegania intencji innych, rozumienia emocji, dzielenia nastrojów. Gdyby tak było, socjologowie powinni być nimi żywo zainteresowani. W istocie jednak ich funkcja wciąż nie jest do końca zbadana, a zajmujący się nimi podzielili się na dwa obozy.

(więcej…)

Powiedz mi cokolwiek, a powiem Ci kim jesteś

To w jaki sposób mówimy, dużo mówi o nas samych. Badania Stanforda W. Gregory’ego wskazują, że w trakcie rozmów zachodzą zupełnie nieuświadomione procesy, w trakcie których ludzie próbują dopasować wzajemnie pewne częstotliwości tonu swoich głosów. A jeśli tego nie robią? To znaczy, że albo nie rozumieją reguł gry, albo… mają bardzo wysoki status społeczny.

(więcej…)