Słowem wstępu

            Patologów z socjologami łączy zamiłowanie do klatek schodowych. O ile jednak ci pierwsi w nich głównie sikają, o tyle ci drudzy wchodzą tam jednak w bardziej zbożnych (w swoim mniemaniu) celach, takich jak przeprowadzenie małej ankiety, której wyniki będą oczywiście prezentowane wyłącznie do stworzenia „zbiorczych zestawień statystycznych”. Starsi, którzy w niejednej klatce byli i niejedną ankietę przeprowadzili, mogą oczywiście zajmować się czymś innym, ciekawszym. Mogą użyć innych metod, mogą sobie nawet trochę poteoretyzować. Generalnie jednak socjologowie pozostają na płaszczyźnie tego co widoczne na zewnątrz. W zasadzie to jasne, bo niby do czego u licha byłaby im potrzebna wiedza o mózgu?

             Mózg ssaków generalnie jest wyspecjalizowany w utrzymywaniu relacji społecznych. Mózg ludzki jest jednak jeszcze lepszy ponieważ wytwarza i odbiera nie tylko stereotypowe komunikaty typowe dla określonego gatunku, ale jako organ plastyczny umożliwia funkcjonowanie w różnych środowiskach. Jest więc podstawą i warunkiem koniecznym dla zaistnienia jakiejkolwiek kultury, interakcji. Ale z drugiej strony istnieją przesłanki by twierdzić, że struktura i rozwój mózgu jest zależny od czynników kulturowych i społecznych. Warren TenHouten badał funkcjonowanie prawej półkuli mózgowej u Aborygenów oraz Euro-Australijczyków. Wykazał, że różni się ona, ale różnica ta musi być warunkowana kulturowo, ponieważ wzrasta wraz z wiekiem (TenHouten 1985). Z kolei jak pokazuje Noble wraz ze współpracownikami, liczba lat edukacji rodziców odwrotnie koreluje z wielkością ciała migdałowatego ich dzieci, natomiast wskaźnik dochodu w stosunku do potrzeb pozytywnie koreluje z wielkością hipokampa (Noble i wsp. 2012). Oczywiście aby wyjaśnić to powiązanie musielibyśmy użyć dobrego modelu, ale samo badanie korelacji wskazuje, że zachodzi tu jakiś związek.

         Mam nadzieję, że na blogu uda mi się spopularyzować trochę wiedzy na temat neurosocjologii, a może nawet obalić kilka mitów 😉 Chociaż mam zamiar prowadzić tu prowadzić swoje wywody również w lżejszej formie, to jednak podstawą wszystkiego co powiem ma być evidence-base, zapraszam więc również do krytyki i polemiki.

Bibliografia

Noble, Kimberly G.; Suzanne M. Houston; Eric Kan; Elizabeth R. Sowell. 2012. Neural correlates of socioeconomic status in the developing human brain. „Developmental Science” 15 (4): 516–527.

TenHouten, W. D.. 1985. Right Hemisphericity of Australian Aboriginal Children: Effects of Culture, Sex, and Age on Performances of Closure and Similarities Tests. „International Journal of Neuroscience” 28 (1-2): 125–145.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s